Een maand vol belevenissen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Marieke Weering - WaarBenJij.nu Een maand vol belevenissen - Reisverslag uit Toronto, Canada van Marieke Weering - WaarBenJij.nu

Een maand vol belevenissen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 December 2016 | Canada, Toronto

Lieve allemaal,

Alweer iets meer dan 3 maanden geleden stapte ik in het vliegtuig om mijn droom te verwezenlijken. En alweer een maand geleden dat ik mijn laatste verslag schreef, dus hoog tijd voor een nieuw verslag.

Afgelopen maand heb ik weer veel leuke dingen meegemaakt. Ik heb weer nieuwe mensen leren kennen en het gezin nog beter leren kennen. Zo ben ik onder andere naar een country avond geweest dat plaats vond in het Royal Ontario Museum in Toronto. Hier ben ik samen met Tiana (au pair van de buren) heen geweest. In het begin was het een beetje apart om in een museum feest te vieren. Maar op een gegeven moment kwamen we in een zaal waar je kon leren line dansen. En hier hebben Tiana en ik natuurlijk aan mee gedaan. We hebben heerlijk gedanst en vooral veel lol gehad. Daarna speelde er ook nog een goede band, met leuke bandleden :). Het was een zeer geslaagde avond want beide zijn we met zere voeten van het dansen naar huis gegaan. Op zondag 6 november ben ik samen met het gezin (inclusief de moeder van Sonia (Mary) en Cindy, de zus van Shawn) naar de Memorial Service van de Governor General’s House Guards geweest. Deze herdenkingsdienst vond plaats in een kerk in Toronto (The Cathedral Church of St. James). Shawn heeft vroeger in het leger gezeten en hij heeft deel uitgemaakt, en maakt nog steeds deel uit, van de Governor General’s House Guards. Voordat de herdenkingsdienst plaats vond, hebben ze in een optocht gelopen. Erg indrukwekkend met die paarden voorop en de muziek die gespeeld werd. Daarna vond de herdenkingsdienst plaats in de kerk. Ook dit was weer indrukwekkend. Erg mooi om dit mee te mogen hebben gemaakt. Ben zo blij dat ze mij meenemen in hun Canadese tradities! Voelt zo goed.

Ook heb ik weer vele weekenden in Toronto door gebracht. Ik ben echt verliefd geworden op deze stad. Alles is zo groot en zo mooi, elke keer ontdek ik weer nieuwe dingen. Zo ben ik samen met Alessia naar Queens Park geweest. Dit is een gebied net buiten het centrum van Toronto met allemaal oude gebouwen. Ook is hier een universiteit gevestigd met meerdere gebouwen. Erg mooi om te zien dat Toronto niet alleen bestaat uit hoge en nieuwe gebouwen, maar dat het ook een wat ouder gebied heeft. En het grootste toppunt van Toronto is, is dat de tv-serie Orphan Black, waar ik toch echt wel aan verslaafd ben (ja ja mensen, ik geef het eerlijk toe), hier is opgenomen! Daarom kon ik het niet laten om op een zaterdagochtend enkele plekken op te zoeken waar scenes opgenomen zijn van Orphan Black. En ik heb ze ook nog eens gevonden! Zo apart, bijzonder, super cool en vet om gewoon op dezelfde plek te staan waar mijn favoriete acteurs ook hebben gestaan. Voor de liefhebbers van Orphan Black, ik heb Beth’s condo, Felix’ loft, de straat van Felix’ loft, de brug waar Sarah en Beth elkaar “zien en spreken” en het hotel waar Sarah zich voordoet als Katja Obinger gevonden. Ik zal enkele foto’s hiervan toevoegen, voor de meesten van jullie zullen dit wel hele doodnormale plekken zijn. Maar voor de liefhebbers van Orphan Black, jullie zullen het één en ander vast en zeker wel herkennen! En als klapper op de vuurpijl, heb ik Kristian Bruun (hij speelt Donnie Hendrix in Orphan Black) ontmoet!! Op twitter had ik gezien dat hij op zou treden tijdens een Comedy Show (Geek Hard show) in Toronto. En ik dacht, dit is mijn moment, hier ga ik heen. Samen met Alessia (au pair uit Italië) ben ik hierheen geweest. Wat was het een geweldige avond. We hebben zo hard gelachen om alle komieken en comédiennes! Voordat de show begon, had ik hem natuurlijk al gespot in de bar. Maar ik vond niet het juiste moment (lees: ik was een bange poeperd, en durfde hem niet te vragen) om hem te begroeten en te vragen voor een foto. Tijdens de show had ik hier natuurlijk ontzettend spijt van. Want tjah, hoe vaak maak je het mee dat je één van je favoriete acteurs ontmoet. Maar na de show heb ik mijn kans gepakt. Hij liep gewoon achter mij in de gang en ik dacht nu moet het gebeuren!! Met een bonkend hart van hier tot aan ginder en trillende handjes, heb ik hem verteld dat ik uit Nederland kom en een enorme fan ben van Orphan Black. En of hij de tijd had om even met mij op de foto te gaan. Natuurlijk wilde hij dat (want ja, ik ben natuurlijk ook wel errug leuk (NOT) whahah). Hij bedankte mij voor mijn komst en ik heb hem natuurlijk bedankt voor de foto, voor de leuke avond en heb hem nog een fijne avond gewenst. Op dat moment was ik het gelukkigste meisje op de hele wereld! Ik ben met een grote glimlach gaan slapen en werd wakker met een grote glimlach en natuurlijk DE foto!

Ik heb heus niet alle weekenden in Toronto met vriendinnen door gebracht. Ik heb ook weekenden met het gezin door gebracht en samen leuke dingen gedaan. Zo hebben we met het hele gezin de kerstboom opgezet en het huis in kerstsfeer gebracht. Ook heb ik samen met Sonia alvast wat kerstinkopen gedaan. Samen met de kinderen ben ik op een PA day (dag waarop de leraren vergaderen en de kinderen dus vrij zijn) naar Crock a Doodle hier in Milton geweest. Hier hebben ze kerstornamenten beschilderd. Deze gaan we geven aan hun oma’s en tante voor de kerst. Erg leuk om dit samen te doen met de kinderen. En we zijn op een zondag samen naar een Santa Claus Parade in Milton geweest. Cassie doet aan dansen en zij liep mee (nou ja, eigenlijk zat ze op een kar) in de optocht. Erg leuk om dit te zien. Het enige nadeel was dat het ontzettend koud was deze dag. Ik weet nog dat ik de donderdag of vrijdag ervoor in mijn T-shirt te kinderen van school op heb gehaald en deze dag was het iets van 20 graden kouder ofzo. De wind maakte het zo enorm koud, het was misschien net iets onder nul, maar het voelde aan als -10. Gelukkig had ik mijn Kerstman pak aan om mij iets op te warmen, maar dit hielp niet echt. Thuis met z’n allen opgewarmd bij de haard met warme chocolademelk. ’s Avonds ben ik samen met Sonia en Cindy naar de film “The girl on the train” geweest. Ook de bioscoop hier is weer enorm groot. Hier stond ik versteld van. Op zaterdagavond 26 november ben ik samen met Sonia en Cassie naar Cavalcade Light in Toronto geweest. Deze avond werd de grote kerstboom voor het eerst aangedaan. En er was een heel feest omheen. Zo was er een koor die kerstliederen zong, er was andere muziek en vuurwerk. Zo speciaal om dit mee te maken. Enorm genoten ook weer!

Afgelopen weekend heb ik in Toronto doorgebracht met 3 andere au pairs (Alessia uit Italië, Camille uit Frankrijk en Laura uit Spanje). Zaterdagochtend heb ik eerst geholpen bij de Salvation Army (mijn vrijwilligerswerk). Deze dag was de Food Drive van heel Milton. Er kwamen brandweerauto’s vol met eten binnen. Met vele andere vrijwilligers heb ik geholpen om al dit eten te sorteren. Hierna was het verjaardagsfeestje van Claire. Ze wordt op 20 december 6 jaar. We hebben dit gevierd bij een indoor speelparadijs. De kinderen hebben zich heerlijk kunnen uitleven. En ik moest het natuurlijk ook allemaal even uittesten en het is “Marieke Proof”. Hierna ben ik met de bus naar Toronto gereisd en ben ik ’s avonds met de meiden naar een kerstmarkt in het Distillery District geweest. Super om te zien en krijg al steeds meer zin in de kerst! En zondag hebben we geschaatst. Mijn laatste keer dat ik op schaatsen heb gestaan was op de kunstijsbaan op de markt in Coevorden. En dit eindigde met een bezoekje aan het ziekenhuis. Dus beetje bang was ik wel om weer op schaatsen te staan. In het begin was ik wat angstig, maar na een paar rondjes ging het weer als vanouds. Heerlijk was het! Heb ervan genoten. Later op de dag ben ik naar de film “The other half” geweest. Ik raad jullie allemaal aan om naar deze film te gaan wanneer deze in Nederlands draait. Erg goede film met mijn favoriete actrice Tatiana Maslany en haar vriend Tom Cullen.

Afgelopen zondag heb ik Sinterklaas geïntroduceerd hier in het gezin. Natuurlijk niet de echte Sinterklaas, maar het verhaal erachter. Ik had ze hier al wel eerder over Sinterklaas verteld, maar nooit echt goed. Maar zondagavond was de perfecte avond hiervoor, want de dag erna was het natuurlijk pakjesavond! Ik had het hele verhaal voor hun uitgetypt in het Engels en Cole heeft het aan iedereen voorgelezen. Het verhaal ging onder andere over dat Sinterklaas elk jaar in een andere haven aankomt met zijn stoomboot samen met zijn paard Americo en zijn helpers zwarte pieten, dat de kinderen hun schoen mogen zetten en dat zwarte piet daar dan wat lekkers in doet en over wat er gebeurt met kinderen die stout zijn. Ik kreeg vragen van ze zoals “Neemt zwarte piet je dan echt mee naar Spanje?” “En ga je dan echt mee in de zak?” Om het allemaal duidelijker voor ze te maken, heb ik samen met de familie de film “Bennie Stout” gekeken. Ik heb geprobeerd de hele film voor ze te vertalen, zodat ze er enigszins wat van konden begrijpen. En ze begrepen het volledig. Ze zaten er helemaal in! Zo mooi om te zien en te horen. Ze waren super enthousiast. En nadat we de film hadden gekeken, hebben we allemaal (inclusief de kat Boots) onze schoen gezet voor de open haard. Cassie heeft er nog wortels in gedaan voor Americo. En ze heeft een brief geschreven aan de kerstman. Want ja, hoe weet Sinterklaas nou dat ik hier in Canada ben?! Nu maar afwachten of we dan ook echt wat in onze schoen vinden morgenochtend. En ja hoor, zwarte piet is echt geweest. Cassie kwam ’s ochtends al naar beneden stormen “Marieke, hij is ECHT geweest!!!” Die gezichtjes van de kinderen. Prachtig. En waarschijnlijk ben ik extra lief geweest het afgelopen jaar, want ik had zelfs een chocoladeletter en pepernoten in mijn schoenen die ik niet eens had gezet!! Hoe bijzonder!! Op school hebben ze meteen verteld dat zwarte piet is gekomen en wat lekkers in hun schoen heeft gedaan. Die dag konden ze niet meer stoppen met praten over Sinterklaas en zwarte piet. "Zou hij dan vanavond echt komen??" "Nou, geen idee. Het is toch ook al wat dat hij helemaal vanuit Nederland naar Canada moet komen?" Maar net toen we het eten op hadden werd er hard op de deur gebonsd. De kinderen sprintten naar de voordeur. Maar nee, er stond geen zak met cadeautjes voor de deur net zoals in Bennie Stout”. De kinderen stormden naar buiten om te kijken of er een zak om de hoek stond. Nee, ook niet. Maar er lag wel een brief bij de voordeur. Cole ging de brief voorlezen, maar in zijn enthousiasme stormde hij naar de gang om zijn jas aan te doen en zijn snowboots aan te trekken en is naar buiten gestormd. De meiden achter hem aan (Claire zonder jas en Cassie zelfs zonder jas en schoenen en sokken!) Zo enthousiast. Maar ook rondom het huis konden ze de zak nergens vinden. Dus heb ik ze de brief nogmaals voorgelezen en met nadruk op het “droge gedeelte”. Het heeft buiten gesneeuwd, dus kan het niet buiten zijn. Dus moet het wel ergens in huis zijn. Overal zoeken. En op een gegeven moment riep Cole “DE DROGER!!” Met z’n vieren naar boven gestormd en ja hoor, daar lag de zak. Hup, de zak mee naar beneden genomen en daar hebben de kinderen de cadeautjes uitgedeeld. En blij dat ze waren met hun cadeautjes! Cassie ging meteen lezen, Cole was zooo blij met z’n Pokemon kaarten en Claire ging meteen spelen met haar knutselwerk. Een zeer geslaagde avond! En ik denk dat Sinterklaas mij wel erg lief vindt, want ik heb ook nog eens een Canadese mok gekregen!! Wat hebben we genoten met z'n allen. En wat waarderen Sonia, Shawn en Cindy het dat ik mijn Nederlandse tradities met hun deel. Het voelt erg goed om dit samen met hun te doen, want op deze manier mis ik mijn eigen familie minder tijdens dit soort dagen.

De komende maand wordt een leuke, maar toch ook moeilijke maand. Mijn allereerste Kerst zonder m’n lieve mama en zus. Gelukkig maak ik hier echt deel uit van de familie en gaan we met z’n allen de Kerstdagen doorbrengen. Alhoewel het hier meer draait om Kerstavond en eerste Kerstdag. Tweede Kerstdag is hier Boxing Day en meestal doen ze dan niet vele bijzonders. Waarschijnlijk gaan we dan met z’n allen schaatsen! Erg leuk lijkt mij! En ik ga Oud & Nieuw vieren in New York samen met 3 andere au pairs. Ik heb er super veel zin in!! Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik dit niet met het gezin ga vieren, maar ze staan 100% achter mijn keuze. Sonia en Shawn zeggen zelf dat hun een enigszins “saai” Oud & Nieuw hebben en ze hebben mij min of min aanbevolen om naar New York te gaan. Ze weten dat ik het maximale uit mijn verblijf hier wil halen en het voelt zo goed dat zij mij hierin steunen. En ze hebben zelf ook eens Oud & Nieuw in New York gevierd, dus ze weten hoe speciaal dit voor mij gaat worden. An once in a lifetime opportunity!

Bij deze wil ik jullie allemaal al hele fijne Kerstdagen en een goed uiteinde wensen. Geniet samen met alle lieve mensen om jullie heen van deze bijzondere tijd van het jaar. Mogen al jullie wensen uitkomen!!

Dikke kus en knuffel,
Marieke

XOXO


  • 08 December 2016 - 19:39

    Carm:

    HAHA, super mooi verhaal over Sinterklaas. Je hebt nog genoeg mooie momenten hoor ik wel, niet teveel dingen in korte tijd doen hé. Je zit er nog heeeeel lang. :D
    Orphan black, hoe cool is dat. Ben benieuwd naar de foto's en of ik er wat van herken. Dus snel online gooien a.u.b

  • 08 December 2016 - 21:00

    Aunt Janet:

    Wat weer een prachtig verslag Marieke.
    Het leven is daar volgens mij één groot feest voor jou.
    Wat héérlijk genieten.
    En wel heel bijzondere foto's.....o.a .met Kristian Bruun.

    Aimee is bij mij op bezoek geweest.
    Gezellig....lekker knuffelen....
    Fijne feestdagen en veel plezier in New York.

  • 08 December 2016 - 22:26

    Mamsie:

    Wat weer een geweldig verhaal Marieke. En wat heb je een super sinterklaasavond gehad. Het is steeds weer genieten van al je mooie verhalen.
    Wat maak je geweldige dingen mee. Je haalt gelukkig alles eruit wat je mee kunt maken.
    En je gaat nog meer leuke dingen doen. Geniet nog maar een paar maanden.

    Dikke knuffel en kus van je mamsie en je lieve hondje Aamee.

  • 09 December 2016 - 02:34

    Marieke Weering:

    Ik was een beetje aan het klungelen met de foto's. Maar als het goed is kun je ze nu allemaal zien. Als ze niet allemaal onder het verslag staan, kun je ze vinden bij "foto's".

  • 09 December 2016 - 07:21

    Joyce :

    AaaaahhhhH heerlijk verhaal!! En wat het je veel leuke dingen gedaan!! Zie je al helemaal gaan in het speelparadijs hahahah.. zo te horen is toronto enorm groot en is er lekker veel te doen!! Ik wist al het 1 en het ander door ons videogesprek maar de foto's zijn heel mooi. Wat een heerlijke maand komt er aan voor jou, wat een vooruitzicht!! Veel festiviteiten en leuke avonturen met klap op de vuurpijl, letterlijk en figuurlijk, jou spetterende uitje met Oud & Nieuw!!! Geniet ervan en maak je weer veel foto's voor ons zodat we er ook een beetje bij zijn.

  • 09 December 2016 - 13:34

    Elly Cremer :

    Wat fijn dat het zo goed met jou gaat. Wat zijn de verhalen en foto's mooi.Je had geen betere keuze kunnen maken. Dit alles beleef je maar 1 x in je leven. Geniet van alle dingen die op je pad komen. Wij wensen jou ook een hele fijne december maand toe. Natuurlijk de resterende tijd ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Hier kun je al mijn belevenissen als au pair in Canada gaan volgen.

Actief sinds 19 Juni 2016
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 96657

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 30 Augustus 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: